همه چیز در مورد سنگ کلیه (علایم تشخیص پیشگیری و درمان)

همانگونه که مستحضرید از شایع ترین بیماری های مربوط به مجاری ادرار عبارتند از انواع سنگ کلیه ، عفونت مجاری ادرار ،دفع پروتیین از کلیه . در این مقاله از سایت عطاری آنلاین شفا  به معرفی انواع سنگ کلیه، عوامل موثر در تشکیل سنگ کلیه، نشانه ها و علائم سنگ کلیه و نحوه پیشگیری و درمان سنگ کلیه اشاره می‌کنیم.

سنگ کلیه چیست؟

 سنگ کلیه (Kidney stone disease) معمولاً به انواع مختلف توده های سخت از جنس کریستال‌های کوچک و جامد که در کلیه تشکیل می شود می گویند که می تواند در هرجایی از دستگاه ادراری شکل بگیرد مانند :کلیه،اورتر، مثانه، مجرای ادرار و …..

سنگ های کلیه به‌طور معمول در کلیه و یا مجاری ادرار لوله حالب تشکیل می‌شود و از طریق جریان ادرار از بدن خارج می‌شود. سنگ های کوچک رسوبی ممکن است بدون ایجاد علائم دردناک خاصی از بدن دفع شود . اگر یک سنگ به میزان بیش از ۵ میلی‌متر رشد کند، می‌تواند منجر به انسداد مجرای ادراری شود که درد در قسمت پشت و شکم و پهلوها ایجاد می‌کند.

به‌طور کلی شبوع و تشکیل سنگ‌های کلیه در مردان ۴ برابر زنان است و اما اغلب زنان از بیماری عفونت های ادراری که موجب تشکیل سنگ کلیه در حالب میشود رنج میبرند. 

ابتلا به برخی بیماری ها مانند نقرس در فرد و مصرف بعضی داروها، شانس بیمار برای ابتلا به سنگ کلیه بالا می برد. سنگ کلیه اگر زود درمان شود، ضایعه ای به کلیه نمی رساند.

انواع سنگ کلیه را بهتر بشناسیم:

دانستن نوع سنگ کلیه بیمار مبتلا به سنگ مثانه در تشخیص علت بروز آن ها مفید بوده و به کمک این اطلاعات می توان راهکارهای درمانی و پیشگیرانه را به بیمار ارایه داد. بیمار در صورت امکان باید سنگ های دفع شده را جمع آوری کرده و جهت انجام آزمایش، در هنگام مراجعه به پزشک با خود به همراه ببرند. گاهی نمونه گیری از سنگ کلیه و تشخیص نوع سنگ مقدور نمیباشد در این شرایط بیمار با نمونه گیری از ادرار و مواد موجود دفع شده و مشخص شده در ادرار میتوان نوع سنگ و کریستال رسوبی را تشخیص داد.

انواع سنگ های کلیه شامل موارد زیر می شوند:

سنگ کلیه کلسیمي یا اگزالات کلسیم  :

سنگ کلیه کلسیمی ، از جمله شایع ترین سنگ های کلیه می باشد که از جنس اگزالات کلسیم میباشد.

اگزالات نوعی ماده شیمیایی است که روزانه توسط کبد ساخته شده یا توسط مواد غذایی مصرفی جذب بدن می شود. برخی میوه ها و سبزیجات همانند آجیل یا شکلات حاوی مقادیر فراوانی از اگزالات هستند.مصرف غذاهایی نظیر چیپس، بادام زمینی، شکلات، چغندر، اسفناج ، مصرف مقادیر بالای ویتامین D، جراحی بای پس معده و برخی اختلالات متابولیک می توانند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش دهند.

سنگ های کلیوی همچنین می توانند به صورت فسفات کلسیم نیز تشکیل شوند. این نوع سنگ در بیماری های متابولیک همچون اسیدوز توبولار شیوع بیشتری دارد. این نوع سنگ کلیه می تواند با مصرف برخی دارو های مخصوص درمان میگرن یا صرع همچون توپیرامات ارتباط داشته باشد.

سنگ کلیه اسید اوریکی:

 این نوع سنگ کلیه که بیشتر در مردان شایع است به علت اختلال در متابولیسم پورین ها در افراد مبتلا به نقرس یا افرادی که شیمی درمانی انجام میدهند بروز می کند. این نوع سنگ زمانی که ادرار بسیار اسیدی باشد تشکیل می شود رژیم های غذایی سرشار از پورین مانند: ماهی، صدف، غذاهاي دريايي و گوشت قرمز، ابتلا به این نوع سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلای به سنگ های اسید اوریکی در افرادیکه به دلایلی چون اسهال مزمن یا سو جذب مزمن مواد غذایی ،مصرف رژیم غذایی پر پروتئین حیوانی خصوصا گوشت گوساله و گوسفند،دیابت یا سندروم متابولیک ، عوامل ژنتیکی و موروثی خانوادگی و کسانی که آب زیادی از دست می دهند بیشتر است.

سنگ هاي استروویتی:

این نوع سنگ که بیشتر در زنان مبتلا به عفونت مجرای ادرار شکل می گیرد در اثر عفونت کلیه رخ می دهد.این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و اندازه نسبتا بزرگی پیدا کنند. گاهی اوقات، سنگ های استروویتی علائم اندک و معدودی دارند.

سنگ هاي سیستینی:

 سنگ کلیه سیستینی که بسیار نادر است در افرادی که از اختلال ژنتیکی سیستینوری رنج می برند رخ می دهد.

 این اختلال سبب دفع بیش از حد آمینو اسید ها توسط کلیه ها می شود.در نتیجه اختلال در باز جذب سیستین بوجود می آیند بیشتر سنگهایی که در کودکان ایجاد می شوند از این نوع هستند اگر سنگ کلیه بیمار از نوع کلسیمی باشد شخص باید از مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین پرهیز کنند 

عوامل موثر در تشکیل سنگ کلیه چیست؟

بزرگترین و مهمترین عاملی که باعث تشکیل سنگ کلیه می شود نوشیدن روزانه کمتر از یک لیتر آب است. به همین دلیل در نوزادانی که نارس هستند و مشکل کلیوی دارند شیوع بیشتری دارد. علاوه براين احتمال بروز سنگ کلیه در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر است. از جمله مهمترین عوامل تشکیل سنگ کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چاقی: در صورتی که دچار اضافه وزن باشید بیشتر در معرض ابتلا به سنگ های کلیه خواهید بود.

عمل جراحی بای پس معده یا روده : اگر قبلاً جراحی بای پس معده یا جراحی دیگری بر روی روده انجام داده باشید، احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر است.

بیماری های کلیوی ارثی: یک نمونه بیماری کلیوی پلی‌کیستیک می‌باشد که در آن خوشه‌های کیست در کلیه‌ها رشد می‌کند.

پایین آمدن آب بدن : اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید، به اندازه کافی ادرار تولید نمی‌شود و این به معنی افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه است.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نمک و گلوکز

پرکاری غده پاراتیروئید

سابقه ابتلا به سنگ کلیه: اگر قبلاً دچار سنگ کلیه شده باشید احتمال ابتلا به آن بیشتر است مگر اینکه اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.

بیماری های التهابی معده که جذب کلسیم را افزایش می دهد و مصرف برخی داروهای شیمیایی اشاره کرد.

روش های تشخیص علائم و نشانه های سنگ کلیه:

اولین علامت ميتواند درد شدید در یک طرف کمر یا شکم یا حتي کشاله ران كه در مردان شايع است و دردي كه به صورت مقطعی و شدید رخ دهد اشاره كرد.

 از جمله دیگر علائم سنگ کلیه : استفراغ، تهوع، بی رنگ و بد بو شدن ادرار، تب و لرز،تکرر ادرار، کم بودن حجم ادرار مي باشد. حتی در مواردی که سنگ کلیه کوچک باشد ممکن است هنگام دفع سنگ از دستگاه ادرار علامت یا درد احساس نشود.

مراحل عمومی درمان سنگ کلیه :

 در مرحله اول تشخیص و درمان سنگ کلیه اگر بیمار مشکوک به سنگ کلیه باشد پزشک برای او آزمایش خون و ادرار تجویز می کند.

 آزمایش خون :

آزمایش های خون می‌توانند وجود مقادیر بیش از حد کلسیم یا اسید اوریک در خون را نشان دهند و پزشک را در جهت بررسی سلامت کلیه ها هدایت کنند .

 آزمایش ادرار :

آزمایش جمع آوری ۲۴ ساعته ادرار می تواند بیانگر دفع بیش از حد مواد معدنی تشکیل دهنده سنگ یا وجود بسیار اندک مواد پیشگیری کننده از سنگ ها باشد پزشک در این آزمایش می تواند جمع آوری دو نمونه ادرار ۲۴ ساعته را در دو روز متوالی درخواست دهد.

سونوگرافی:

مرحله دوم درمان‌ سنگ کلیه سونوگرافی می باشد در این آزمایش سونوگرافی می تواند سنگ های کلیوی را در مجاری ادراری نشان دهد. انواع سونوگرافی ها و تصویربرداری ها متفاوت هستند و شامل عکس های ساده اشعه ایکس تا سی تی اسکن های پرسرعت مي شوند. عکس های ساده شکمی ممکن است سنگهای کلیوی کوچک را نشان ندهند اما سی تی اسکن حتی سنگ های کوچک را نیز نشان می دهد. از دیگر روش های تصویربرداری سونوگرافی و اوروگرافی درون رگی می باشد که در این روش یک ماده رنگی به درون یک ورید بازو تزریق شده و با حرکت آن ماده رنگی در کلیه‌ها و مثانه سی تی گرفته میشود.

لازم به ذکر است گاهی بر حسب مواد تشکیل دهنده سنگ، ممکن است سنگ در عکس به خوبی دیده نشود و یا اصلا دیده نشود.

سنگ هایی که با احتمال زیاد در عکس ها دیده میشوند

  • سنگ های اگزالات کلسیم دهیدرات
  • کلسیم فسفات
  • کلسیم اگزالات منو هیدرات

سنگ هایی که بطور ضعیف در عکس دیده می شوند

  • مگنزیم- آمونیوم- فسفات
  • آپتات
  • سیستین

سنگ هایی که درصد بالایی در عکس دیده نمی شوند

  • سنگ های اسید اوریک
  • اورات آمونیوم
  • گزانتین
  • سنگ های ایجاد شده بعلت بعضی داروها

آزمایش سنگ های دفع شده  :

 تست آزمایشگاهی مواد تشکیل دهنده سنگ های کلیوی را که فرد دفع کرده است مشخص میکنه پزشک با استفاده از این اطلاعات علت تشکیل آن نوع سنگ را مشخص کرده و برای پیشگیری دارو تجویز می کند.

روش های درمان سنگ کلیه:

مهمترین روش های درمان سنگ کلیه عبارتند از : مصرف داروهای شیمیایی ،روش های عمل جراحی 

پزشکان در صورت گیر کردن سنگ در میزنای (حالب) یا بزرگ بودن آن، جراحی را توصیه می کنند. ، استفاده از داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه  و  اصلاح رژیم غذایی و اقدامات پیشگیرانه  میباشد که در ادامه به شرح روش های فوق میپردازیم.

 مصرف داروهای شیمیایی برای درمان سنگ کلیه:

دارو از جمله مسکن ها و آنتی بیوتیک که در صورت وجود عفونت کلیه تجویز می شود.

داروهای دیگر نظیر: آلوپورینول برای سنگ های اسید اوریکی، دیورتیک های تیازیدی جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، بی کربنات سدیم جهت پایین آوردن میزان اسیدی بودن ادرار، محلول فسفر جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلسیمی ایبوپروفن، استامينوفن و ناپروکسن برای تسکین درد.

لطفا بدون نظر پزشک معالج خود از هیچ داروی شیمیایی جهت درمان سنگ کلیه استفاده نکنید.

 درمان سنگ کلیه با روش ليتوتريپسی امواج شوک خارج از بدن (ESWL):

لیتوتریپسی نوعی روش درمانی است که با استفاده از امواج صدا برای تجزیه سنگ های بزرگ استفاده می شود تا سنگ به راحتي از اورتر وارد مثانه شده و دفع شود. اين فرآيند نيازمند بيهوشي ملايم مي باشد و ممكن است كمي ناخوشايند باشد.

در روش لیتوتریپسی از امواج صوتی برای شکستن سنگ‌های کلیه بزرگ و تبدیل آنها به قطعات کوچکتر استفاده می‌شود. این امواج صوتی، امواج شوک دهنده پر انرژی هستند. شایع ترین نوع لیتوتریپسی، لیتوتریپسی امواج شوک خارج از بدن (ESWL) است.

خارج از بدن بودن این روش به این معنی است که منبع ایجاد امواج صوتی شوک خارج از بدن قرار دارد. زمانی که برای درمان بیمار از لیتوتریپسی امواج شوک خارج از بدن (ESWL) استفاده می‌شود، یک ماشین ویژه که لیتوتریپر نام دارد، امواج شوک دهنده ایجاد می‌کند. این امواج وارد بدن بیمار می‌شوند و سنگ‌های کلیه را خرد می‌کنند.

مشابه بیشتر روش‌های درمان، جراحی سنگ حالب به روش لیتوتریپسی خطرهایی را نیز به همراه دارد. 

  • در جریان این عمل، فرد ممکن است دچار خون ریزی داخلی داشته باشد و به انتقال خون نیاز پیدا کند. 
  • کلیه فرد ممکن است عفونت کند.
  • زمانی که تکه‌های سنگ جریان ادرار به خارج از کلیه‌ها را مسدود می‌کنند، کلیه فرد ممکن است آسیب ببیند.
  • این روال درمانی ممکن است به کلیه آسیب وارد کند و کلیه‌ها ممکن است بعد از عمل به خوبی کار نکنند.
  • مشکلات جدی پس از این روش درمانی شامل فشار خون بالا یا نارسایی کلیه هستند.
  • پزشکان روش لیتوتریپسی را برای زنان باردار پیشنهاد نمی‌کنند، زیرا این روش ممکن است به  جنین در حال رشد آسیب وارد کند.
  • بعضی از سنگ‌های کلیه به بیش از یک عمل لیتوتریپسی نیاز دارند و در بعضی موارد پزشک باید به قرار دادن استنت بپردازد و زمانی که تکه‌های سنگ عبور کرد استنت را جدا کند.

 درمان سنگ کلیه با روش جراحی تونل نفرولیتوتومی pcnl :

 خارج کردن سنگ از راه پوست و جراحي روی کمر و خارج کردن سنگ از کلیه. در صورتي كه سنگ بزرگ باشد و باعث صدمه به كليه شود و درد غير قابل كنترلي داشته باشد از روش جراحي استفاده مي شود.

عمل pcnl کلیه (سنگ شکنی یا برداشت سنگ از راه پوست)، یک روش کم تهاجم است و برای برداشتن سنگ های کلیه و مجاری ادراری که بسیار بزرگ (معمولا بزرگتر از ۲cm)، متعدد، یا سخت باشند و توسط لیتوتریپسی شوک موج خارجی (ESWL) یا یورتروسکوپی نتوان آنها را خارج کرد، مورد استفاده قرار می گیرد. سابقا، سنگ های بزرگ کلیه و مجاری ادراری، از طریق جراحی باز برداشته می شدند. (این کار به یک برش بزرگ در پهلو نیاز داشت).

نفرولیتوتومی پوستی، از طریق یک برش ۱ سانتی متری روی پوست انجام می شود و بنابراین سایز برش، میزان درد، از دست دادن خون، تزریق خون و بستری شدن در بیمارستان را به حداقل می رساند. این روش، نسبت به سایر تکنیک ها مانند ESWL، که غالباً نیاز به چند بار تکرار دارد، میزان موفقیت بیشتری در پاکسازی کلیه از سنگها طی یک جلسه دارد.

بیمارانی که بیماری قلبی یا ریوی شدید یا تمایل به خونریزی شدید (غیرقابل بند بدلیل رقت خون) دارند، کاندید مناسبی برای PCNL نیستند. بیماران مبتلا به عفونت ادراری فعال، در حین جراحی، بیشتر در معرض خطر سپسیس هستند و بنابراین باید قبل از انجام PCNL، با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گیرند تا عفونت ادراری از بین برود.

 درمان سنگ کلیه جراحی با روش اورتروسکوپی:

زمانی که سنگ در اورتر یا مثانه گیر کرده باشد از این روش استفاده می کنند.

اورتروسکوپی روشی است که در طی آن جراح وسیله نوری کوچکی به‌ نام اورتروسکوپ را از طریق مجرای ادرار و مثانه وارد حالب می‌کند تا محل سنگ کلیه را تشخیص دهد. فیبرهای لیزری کوچک‌ از طریق کانال اورتروسکوپ عبور کرده تا سنگ کلیه را تجزیه کنند.سنگ‌هایی که معمولا کوچک‌تر از 1.5 سانتی‌متر بوده و در کلیه و یا قسمت‌های مختلف حالب قرار دارند از طریق اورتورسکوپی قابل تجزیه هستند. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولا توصیه می‌شود بیمار حداقل 5 ساعت قبل از عمل از خوردن و کمتر از 5 ساعت از نوشیدن اجتناب کند.

عوارض ناشی از اورتروسکوپی :

عفونت ادرار ، خونریزی شدید ، آسیب به حالب که منجر به تنگ ‌شدن و یا سوراخ شدن حالب می‌شود. عدم شکستن و یا دفع سنگ که در این حالت باید از طریق روش‌های دیگر اقدام به دفع و یا شکستن سنگ کرد. سوراخ شدن حالب ، در مواقعی خاص جدا شدن حالب از کلیه ، درد شدید در ناحیه شکم یا پشت ، عوارض جانبی ناشی از استنت دابل جی ، تب و باقی ماندن قطعات ریز سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه با استفاده از داروی گیاهی تفتیت حصات:

همانگونه که مستحضرید یکی از روش های درمان سنگ کلیه طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی درمان سنگ کلیه میباشد.

داروی گیاهی تفتیت حصات  به مدت 16 سال تحقیق و به مدت 5 سال آزمایشهای بالینی با اثر بخشی بالا 93.7 درصد انجام شده و یکی از بهترین و قوی ترین  داروهای درمان کلیه میباشد که با داشتن شماره مجوز بهداشت  4591394080876488 شناخته شده است .

قویترین دارو سنگ شکن

قویترین دارو سنگ شکن

ویژگی های منحصر به فرد داروی گیاهی تفتیت حصات 

  • دفع بدون درد سنگهای  مجرای  ادرای ( کلیه – حالب – مثانه )
  • دروه مصرف کوتاه مدت 6 روزه برای سنگ های تا 5 میلی متر و 21 روزه برای سنگ های بزرگتر از 1 سانتی متر
  • بدون انجام حرکات ورزشی برای دفع سنگ ( نیازی به طناب زدن و راه رفتن در پله ها جهت حرکت سنگ کلیه نمیباشد)
  • بدون التهاب و فشار به کلیه (در صورتی که بیمار دچار درد و خونریزی میباشد این دارو طی 48 ساعت موجب کاهش و تسکین درد و خونریزی میشود)
  • قویترین داروی سنگ شکن کلیه فوری
  • کاملا طبیعی و گیاهی و استفاده راحت دارو و دفع بدون درد سنگ کلیه
  • استفاده از بهترین دارو گیاهی سنگ کلیه و  قویترین داروی سنگ کلیه گیاهی بدون عوارض جانبی خاص و مورد تایید وزارت بهداشت
  • رفع و شستشوی کامل و پاک سازی کلیه و مجرای و مثانه  از سنگ
  • رفع عفونت و رفع التهاب و ترمیم زخم ناشی از سنگ کلیه
  • انحلال و خرد نمودن سنگ کلیه و مثانه بدون خونریزی وعوارض جانبی
  • مصرف آسان بصورت دمنوش 

 دفع سنگ کلیه

مکانيسم اثر داروی تفتیت حصات:

خاصیت منحصر به فرد دمنوش انحلال سنگ کلیه  Taftit حالت کریستاله شدن سنگ را برطرف و آنرا پودر کرده  و بدون درد و التهاب دفع می شود .

ترکیبات  ادرار آور بوده  و نبز سبب افزايش ديورز و کاهش اسپاسم مجاری ادراری به علت خاصيت شل کنندگي عضلات ميشود . که به دفع سنگ کلیه کمک مي کند .

همچنين ترکيبات ترپني سبب کاهش التهاب مجاری ادراری میشود . جريان خون کليوي را افزايش داده که سبب کاهش غلظت ادرار مي شود.

جهت مشاوره رایگان و یا سفارش خرید داروی گیاهی درمان سنگ کلیه تفتیت به لینک زیر رجوع فرمایید.

خرید اینترنتی داروی گیاهی درمان سنگ کلیه تفتیت حصات

روش های  پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه :

مصرف آب کافی و آبرسانی به کلیه بهترین پیشگیری از سنگ کلیه می باشد به نحوی که روزانه حدود ۲.۶ كوارت ادرار ‌دفع شود که ادرار به تسویه کلیه کمک می کند. همچنین می توان به جای آب از آبجو زنجبیلی، لیموناد و انواع آب میوه ها استفاده کرد. همچنین مصرف کم و به اندازه از غذاهای سرشار از اگزالات و کاهش مصرف نمک و پروتئین حیوانی در غذاها خطر ابتلا به تشکیل سنگ کلیه را کم کرد و در نهایت با مراجعه به متخصص ارولوژی جهت جلوگیری و درمان سنگ کلیه های کلسیمی صحبت کرد.

جهت پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه اگر سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم باشد مصرف غذاهای غنی از اگزالات باید محدود شود.

غذاهای غنی از اگزالات عبارتند از : آلبالو ، آلو ،کشمش قرمز، انگور ، تمشک،ریواس ، جوانه گندم ، گوجه فرنگی، چغندر، کرفس ، بادمجان،تره فرنگی، جعفری، فلفل سبز،اسفناج، کدوحلوایی ،انواع شکلات ،بادام زمینی ،کاکائو و چای.

و برای افرادی که نقرس دارند و یا خوت آنها اسیدی است و ضمینه ابتلا به سنگهای اسید اوریکی دارند جهت پیشگیری و کاهش طول درمان باید از مصرف غذاهای غنی از پورین خوداری کنند غذاهای غنی از پورین عبارتند از : مغز ، دل و جگر و قلوه، عصاره گوشت ، مخمر آب جو، انواع خاویار و صدف و به طور کلی این بیماران باید دریافت پروتئین در حد نیاز  باشد .

غذاهایی که ادرار را اسیدی می کنند عبارتند از : 
گوشت – مرغ- ماکیان- پنیر- تخم مرغ- نان و غلات –ذرت- عدس- آلوزرد – آلو – گوجه سبز و آب آنها 
غذاهایی که ادرار را قلیائی می کنند عبارتند از : 
شیر ، ماست،تمام سبزی ها وهمه میوه ها به جز سه مورد بالا 
غذاهای خنثی : 
کره ، روغن، قندو شکر،شربت ، قهوه،چای و عسل 

توصیه های کلی جهت پیشگیری از تشکیل انواع سنگ کلیه:

آزمایشات عمومی شش ماهه یا سالانه جهت اطلاع از وضعیت سلامتی بدن و کنترل و پیشگیری از ایجاد انواع بیماری.

 دریافت زیاد مایعات به خصوص آب روزانه باید حداقل 2 لیتر آب مصرف شود

سعی کنید برای حفظ رنگ زرد کمرنگ یا شفاف ادرار خود به اندازه‌ی کافی آب بنوشید، یعنی در حدود 8 تا 10 لیوان در روز.

اگر ادرارتان به رنگ زرد تیره است یعنی به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشید.

در صورتی که دچار بیماری‌های کلیوی، قلبی یا کبدی هستید و برای مصرف مایعات محدودیت دارید، پیش از اضافه کردن میزان مایعات مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

 کنترل pH ادرار سعی شود ادرار اسیدی نشود

 از مصرف نوشید نی های کولادار که حاوی مقادیر زیاد فسفر هستند اجتناب شود آنچه اهمیت دارد تعادل مصرف کلسیم و فسفر است 

کاهش مصرف شکر و شیرینجات سنگهای کلیوی با مقدار بالای شکر دریافتی ارتباط دارند بنابر این دریافت شکر اضافی محدود گردد 
دریافت فیبر غذایی – کربو هیدرات های کمپلکس ( نان –برنج- حبوبات) و سبزیجات برگ سبز مفید است

مصرف بیش از حد استیک (مرغ، تخم مرغ و غذاهای دریایی) می‌تواند موجب تجمع اسید اوریک در بدن شود، که یکی دیگر از دلایل تشکیل سنگ کلیه است.

از غذاهای فراوری شده و فست‌ فودها، سوپ و سبزیجات کنسرو شده و کالباس پرهیز کنید.

راهکارهاي ساده برای دفع سریع سنگ کلیه:

معمولا سنگهای کلیه کوچک بدون درد،  مشکل و علامت خاصی دفع می شوند، اما سنگ های بزرگتر می تواند منجر به درد شده،  آسیب های کلیوی و خونریزی در ادرار ایجاد کنند و دفع شوند.

مدت زمانی که کلیه ها نیاز دارند تا یک سنگ را دفع کنند؟

عامل اصلی که در سرعت خروج سنگ های کلیه موثر است اندازه و مکان سنگ می باشد. ۸۰ درصد از سنگ هایی که کوچکتر از ۴ میلیمتر هستند به صورت خودکار خیلی سریع از بدن دفع می شوند.  حدود ۶۰ درصد از سنگ هایی که بین ۴ تا ۶ میلیمتر میباشد ظرف مدت ۴۵ روز دفع شده و سنگ های بزرگتر از ۶ میلیمتر نیاز به مدت زمان یک سال برای دفع شدن دارند همچنین محل قرارگیری سنگ کلیه در دفع آن موثر است. به طورمثال حدود ۸۰ درصد از سنگ هایی که نزدیک مثانه هستند به صورت خودکار دفع می شوند. 

چگونه به خروج سنگ های کلیه سرعت دهيم؟

 بهترین کار برای سرعت بخشیدن به دفع سنگ‌های کلیه نوشیدن آب فراوان است مایعات فراوان حجم ادرار را افزایش داده و به حرکت سنگ های کلیه در مجاری ادراری کمک میکند. همچنین با کاهش مصرف مواد پروتئینی، کلسیم، نمک و افزایش مصرف آب میوه ها و مركبات مي توان از تشکیل سنگ های جدید یا بزرگتر شدن سنگ های قبلی جلوگیری کرد. آب میوه ها و مرکبات به علت وجود سیترات در آن ها از تشکیل سنگ های کلیه پیشگیری میکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *