بهترین رژیم غذایی برای درامن و پیشگیری از روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید rheumatoid arthritis اغلب مفاصل بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد که بیشتر با عنوان یک بیماری التهابی مزمن شناخته می شود. در این بیماری مفاصل به صورت اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرد. التهاب و آسیب به مفاصل از مشکلاتی رایج روماتیسم مفصلی است.

آرترین روماتوئید یک بیماری خود ایمن بوده که باعث حمله سیستم ایمنی به بافت های بدن می گردد. التهاب، درد و تورم از علائم شایع این بیماری می باشد. التهاب مفاصل دردناک همراه با تورم و داغ شدن باعث محدودیت حرکتی در اندام می گردد.

همچنین در هنگام صبح مفاصل خشک می گردد و باعث درد و ناراحتی شدید در بدن خواهد شد. در صورتی که به موقع اقدام به درمان روماتیسم مفصل نکنید در دراز مدت مفاصب آسب شدیدی می بینند و حتی موجب تخریب مفصل های بدن می گردد.

در حال حاضر دلیل قطعی برای این بیماری مشخص نشده است اما شما می توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب نسبت به پیشگیری و درمان روماتیسم مفاصل اقدام کنید و از عوارض آن در اینده بکاهید.

 

رژیم غذایی مخصوص روماتیسم

 

رژیم غذایی مناسب برای روماتیسم مفصلی

رژیم غذایی و تغذیه مناسب در پیشگیری و عدم ابتلا به روماتیسم مفصلی، کنترل و جلوگیری از تشدید بیماری انکار ناپذیر است. شاید نتوان رژیم غذایی را یک راه حل قطعی برای جلوگیری از ابتلا به آرتریت روماتوئید دانست. اما انتخاب غذاهای سازگار با این بیماری می تواند به کنترل التهاب و تامین مواد مغذی بدن بیماران بسیار کمک نماید.

در هنگام بیماری کنترل وزن بدن نقش مهمی در کاهش فشار بر ماصل دارد. همچنین برای تاثیر داروی روماتیسم مفصلی حتما باید وزن خود را متعادل نگه دارید. در صورت اضافه وزن توده های چربی با تولید سیتوکین باعث بروز التهاب بیشتر در مفاصل می گردد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی گروهی از بیماران روماتیسمی نتایج خوبی بدست آمد. در نتیجه متخصصان متوجه شدند یک رژیم لاغری و رژیم غذایی مدیترانه ای دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به RA است.

غذاهای مفید برای درمان روماتیسم مفصلی

استفاده از غذاهای سالم و تازه از جمله سبزیجات، میوه جات و نوشیدن آب فراوان که زیاد سرد نباشد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. خواب کافی و تحرک در فضای بیرون و بهره مندی از نور خورشید نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. برخی از غذاهایی که می توانید برای جلوگیری از خطر ابتلا یا کنترل تشدید بیماری روماتیسم مفصلی مصرف کنید، عبارتند از:

ماهی چرب

برای روماتیسم مفصلی ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، ​​شاه ماهی و سایر ماهی های آب سرد سیار توصیه می گردد. این ماهی ها با امگا 3 چرب سرشار التهاب مفاصل را کنترل می نماید. بدن ما نیاز دارد به صورت نرمال از طریق مواد غذایی اسیدهای پرب امگا 3 و 6 مورد نیاز خود را تامین کند.

باید بدانید که نسبت امگاه 6 اگر از امگا 3 بیشتر شود ارتباط مستقیمی با بیماری های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید دارد. به همین دلیل بیماران روماتیسم مفصلی باید با کاهش امگا 6 و افزایش امگا 3 به کاهش التهابات ناشی از این مواد اسیدی و بهبود درد مفاصل کمک کنند.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و با کاهش رادیکال های آزاد بدن و تثبیت آن ها عامل التهاب سلولی را کنترل می کند. همچنین با دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های ضروری بدن باعث کاهش پروتئین واکنش پذیر CRP می گردد. این پروتئین نشان دهنده التهاب در بدن است.

بهتر است روزانه میوه های تازه و یخ زده را میل کرده اما مراقب قند موجود در سبزیجات باشید. سبزیجات باید به صورت متنوع در برنامه غذایی روزانه شما جای بگیرد. روزانه دو فنجان میوه و دو و نیم تا سه فنجان سبزیجات را در نظر بگیرید.

غلات کامل

جو دوسر، گندم کامل، برنج قهوه ای و سایر غلات کامل سبب کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری ای قلبی می گردد. این موضوع در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی بسیار مهم می باشد. بنابراین این بیماران بهتر است به جای استفاده از غلات تصفیه شده نوع کامل آن را مصرف نمایند.

بسیاری از غلات تصفیه شده دارای چربی اشباع شده و قندهای اضافه شده هستند. با دقت بر روی برچسب مواد غذایی سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که یک غلات کامل را به عنوان ماده اصلی در خود داشته باشند.

نخود و لوبیا

حبوبات منبع خوبی از پروتئین و برای سلامت ماهیچه مهم است. بیماران آرتریت روماتئید مستعد از دست دادن ماهیچه های هستند. نخود و لوبیا حاوی آنتی اکسیدان و فاقد چربی بوده و منبع غنی از اسید فولیک،منیزیم،روی و آهن می باشد.

این مواد به دلیل مزیت های محافظتی از قلب و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید برای افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می باشد. لوبیای سیاه و قرمز و نخود چشم سیاه نیز گزینه های خوبی هستند.

آجیل

آجیل ها سالم و فاقد چربی اشباع شده هستند. این خوراکی خوشمزه عنصری مهم برای محافظت از قلب و سیستم ایمنی بدن می باشد. حتما در طول روز پسته، بادام و فندق را مصرف نمائید که بسیار مفید برای بیماری روماتیسم مفاصل است.

این آجیل ها حاوی مقادیر زیادی امگا 3 بوده و در کنار بذر کتان برای این بیماران توصیه می گردد. البته باید توجه داشته باشید که در مصرف این خوراکی ها هرگز زیاده روی نکنید.  چون کالری بالایی داشته و می تواند موجب اضافه وزن شده که مضر برای مبتلایان روماتیسم مفصلی است.

روغن زیتون

به جای روغن و چربی های دیگر از روغن زیتون استفاده کنید. این ماده علاوه بر چربی اشباع نشده سالم، حاوی ترکیبی به نام اولئوکانتال است که التهاب را کاهش می دهد و مانند ایبوپروفن در کاهش درد عمل می کند. اما در مصرف روغن زیتون نیز تعادل را رعایت کنید. زیرا روغن زیتون هم مانند تمام روغن ها، دارای چربی است که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

عطاری شفا این مقاله را برای افزایش آگاهی بیماران آرتریت روماتوئید از منابع مختلفی گردآوری نمده است. امید است با رعایت تغذیه مناسب و اصولی درد و رنج شما عزیزان کاهش یابد. همچنین می توانید با ما در ارتباط باشید تا مشاوره لازم در مورد این بیماری مزمن را دریافت نمائید. در صورت لزوم نیز می توانید از داروی درمان آرتریت روماتوئید ما نیز استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *