سنگ کلیه چیست+ علائم و چگونه درمان می شود؟

آیا تا کنون دچار کلیه درد شده اید؟

در مورد سنگ کلیه و علائم سنگ کلیه چه می دانید؟

راه های درمان درد سنگ کلیه چیست؟

آیا داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان سنگ کلیه وجود دارد؟

 

سنگ کلیه چیست،علائم سنگ کلیه و داروی درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه چیست،علائم سنگ کلیه و داروی درمان سنگ کلیه

 

برای دانستن تمام پرسش های بالا ابتدا باید بدانید که سنگ کلیه چیست، چه علائمی دارد. دلایل به وجود آمدن سنگ کلیه چیست و داروهای مناسب برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه کدامند. با ما همراه باشید تا در ادامه به جواب هر کدام از این پرسش ها پاسخ دهیم.

سنگ کلیه که با نام‌های نفرولیتیازیس یا اورولیتیازیس نیز شناخته می‌شود. سنگ کلیه رسوبات سختی هستند که بر اثر بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار فرد بیمار بوجود می آیند. این رسوبات که به عنوان سنگ کلیه شناخته می شوند ممکن است در هر قسمت از دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند.

قطعا در مورد درد کلیه بسیار شنیده اید، یا حتی آن را تجربه کرده اید. اما همه می دانیم در صورت تشخیص درست و به موقع سنگ کلیه هم درد آن کمتر شده و هم آسیب دائمی به بدن ما وارد نمی شود.

 

علائم سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه

 

علائم سنگ کلیه کلیه در بدن چیست؟

در صورتی که کلیه شما دارای سنگ باشد تا زمانی که این سنگ شروع به حرکت نکند. هیچ گونه علائمی از سنگ کلیه احساس نخاهید کرد. درد کلیه زمانی احساس می شود که سنگ در کلیه ها جابه جا شده و به سمت لوله متصل به مثانه حرکت کند.

در این حالت، برخی یا همه موارد زیر به عنوان علائم سنگ کلیه در بدن نمایان می شود:

  • درد شدید و متناوب در پهلو و پشت
  • سوزش ادرار
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • ادرار بدبو یا تیره
  • تهوع و استفراغ
  • احساس نیاز مداوم به دفع ادرار
  • افزایش تعداد نوبت‌های دفع ادرار بیش از حد عادی
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت
  • کم شدن حجم ادرار

یادمان باشد شدت درد سنگ کلیه با جابه‌جا شدن سنگ در مجاری ادرار تغییر می‌کند. کلیه مسئول دفع آب و مواد زائد از بدن است. هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود. حرکت مایعات از کلیه به آرامی صورت می‌گیرد و کلیه ها فرصت بیشتری برای تشکیل شدن سنگ دارند.

دلایل بوجود آمدن سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است به دلایل مختلفی بوجود بیانند، از این رو نمی توان علل خاصی را برای آن در نظر گرفت. اگر غلظت موادی مانند اسید اوریک، کلسیم و اُگزالات در ادرار افزایش پیدا کند بستر برای تشکیل شدن سنگ در کلیه ها مهیا می گردد. در حالت عادی موادی درون ادرار وجود دارد که از تشکیل بلورهای سنگ در کلیه ها جلوگیری می کنند. این مواد مانع از چسبیدن مولکول های بلور سنگ کلیه به یکدیگر می شود. اگر این مواد در ادرار کم باشند روند تولید سنگ را تسریع می‌نمایند.

 

انواع سنگ کلیه

انواع سنگ کلیه

 

انواع سنگ کلیه را بشناسید

برای درک بهتر تشکیل سنگ کلیه باید جنس و نوع سنگ تشکیل شده را بدانیم. از این رو راه های پیشگیری و درمان سنگ کلیه بهتر امکان پذیر است.بنابراین، در صورت امکان بهتر است سنگ را برای تعیین جنس به آزمایشگاه تحویل بدهیم.

انواع سنگ کلیوی به لحاظ ترکیبات سنگ:

در صورتی که سنگ کلیه زود درمان شود، آسیب جدی به کلیه نمی رساند. خوردن غذای کم نمک، پروتئین های حیوانی، کلسیم و اگزالات مانع از تشکیل سنگ کلیه می شود. انواع سنگ کلیه بسته به علت ایجاد شدن آنها متفاوت هستند. سنگ های کلیه، از مواد معدنی ته نشین شده تشکیل شده اند. در ادامه با نوع و جنس انواع سنگ های کلیه آشنا خواهیم شد.

سنگ کلسیمی

بیشتر سنگ‌های کلیه از جنس کلسیم و اغلب از جنس اُگزالات کلسیم هستند. اُگزالات ماده ای است که در کبد تولید و در برخی از غذاها وجود دارد. در بین سبزیجات،شکلات ها، مغزیجات و میوه ها هم مقدار زیادی از این ماده وجود دارد. در مواردی خوردن زیاد ویتامین D و بعضی از جراحی های روده غلظت کلسیم و اگزالات را در ادرار زیاد می‌کند.

سنگ‌های کلیه ممکن است از جنس فسفات کلسیم هم باشند. مواردی که ممکن است منجر به تشکیل این نوع سنگ در بدن شوند شامل تغییرات در سوخت و ساز بدن، برخی سردردهای میگرنی و یک داروی ضدصرع به نام توپیرامات ممکن است.

سنگ ستراویتی

این نوع سنگ کلیه به دلیل یک عفونت مانند عفونت دستگاه ادراری ایجاد می شود. معمولا اندازه این سنگ ها به سرعت بزرگ شده و به دلیل اینکه حرکت نمی کنند علائم زیادی از خود بروز نمی دهند.

سنگ اسید اوریکی

اگر فرد آب زیادی میل نکند و بدنش آب زیادی از دست بدهد این نوع سنگ در کلیه ها تشکیل می شود. کسانی که غذاهای سرشار از پروتیین می‌خورند یا اسید اوریک خون بالا (نقرس) دارند هم ممکن است به این نوع سنگ کلیه دچار شوند.

سنگ سیستینی

این نوع سنگ فقط در کسانی دیده می‌شود که به یک اختلال ارثی مبتلا هستند که در آن، ماده خاصی به نام سیستین را بیشتر از حد معمول در ادرار دفع می‌کنند.

تشخیص نوع و اندازه سنگ کلیه

در صورت بروز علائم درد سنگ کلیه می توانید به پزشک متخصص بیماری های مجاری ادراری یا اورولوژی مراجعه کنید. پزشک برای مشخص شدن میزان سطح کلسیم و اسید اوریک آزمایش خون، ادرار، سونوگرافی، رادیوگرافی (ساده یا تخصصی) یا سی‌تی‌اسکن تجویز می کند. با توجه به این موراد پزشم نسبت به تشخیص نوع و اندازه سنگ کلیه می تواند نظر قطعی خود را بدهد.

درمان انواع سنگ کلیه بر اساس اندازه سنگ

راه ها و روش‌های مختلف درمانی برای سنگ کلیه وجود دارد. پزشک معالج بر اساس اندازه سنگ کلیه روش مناسب را برمی‌گزیند. در برخی موارد هم بیمار با تصمیم خود و پزشک می تواند به درمان با قوی ترین داروی سنگ شکن کلیه اقدام نماید. البته با توجه به اندازه سنگ در کلیه راهکارهای متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد که به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

 

پیشنهاد می کنیم خواند جذاب ترین مقاله درمان فوری سنگ کلیه را از دست ندهید

 

درمان سنگ کلیوی کوچک

برای درمان سنگ‌های کلیوی ریز نیاز به درمان تهاجمی مانند سنگ‌شکن نیست و با انجام کارهایی که در زیر توصیه می شود می توان این سنگ ها را دفع کرد:

  1. نوشیدن آب فراوان (روزانه دو تا سه لیتر)
  2. داروهای مسکن غیر نسخه‌ای 
  3. داروهای نسخه‌ای شل‌کننده عضلات میزنای

برای درمان سنگ های ریز در موارد بالا بهتر است با تجویز و مشورت با پزشک معالج اقدام شود تا نتیجه بهتری گرفته شود.

درمان سنگ کلیوی بزرگ

روش های ذکر شده در بالا برای درمان برخی از سنگ‌های کلیوی درشت گره گشا نیستند. در این نوع از بیماریکه با خونریزی یا عفونت دستگاه ادراری همراه هستند روش های زیر می تواند گزینه مناسب تری باشد:

1- سنگ‌شکنی با دستگاه تولید امواج صوتی:

این روش همراه با کمی درد است. زمان درمان 45 تا 60 دقیقه تخمین زده می شود. به همین دلیل ممکن است یک آرامبخش یا بیهوشی خفیف به فرد داده شود.

2- جراحی کلیه:

 در این روش با استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی لوله ای باریک را در مجرای ادراری و مثانه کرده. با ابزار خاصی به خرد کردن سنگ های ایجاد شده اقدام می شود.

3- جراحی غده پاراتیرویید:

این روش در مواردی تجویز می شود که پرکاری این غده عامل ایجاد سنگ کلیه است.

البته تمام این موارد همراه با درد و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود. حتی در مواردی این عوارض به صورت دائمی در فر می ماند. عطاری شفا با تکیه بر دانش متخصصین طب سنتی خود اقدام به ساخت داروی درمان سنگ کلیه که یکی از قوی ترین داروی سنگ شکن کلیه بدون عوارض و دارای طول مدت درمان کوتاه بوده، کرده است.

 

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه

 

پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

برای پیشگیری از اجاد سنگ در کلیه ها یکی از آسان ترین راه ها ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و مصرف برخی داروها است. برای این اینکه از این بیماری در امان باشید کارهای زیر را حتما انجام دهید:

  • نوشیدن آب فراوان در طول روز به اندازه‌ای که احساس تشنگی نداشته باشیم
  • در هوای گرم لازم است آب بیشتری بنوشیم تا ادرار بی‌رنگ یا به رنگ زرد روشن باشد
  • غذاهای پر اگزالات مانند ریواس، چغندر، اسفناج، مغزیات، چای، شکلات و محصولات سویا را کمتر مصرف کنید
  • از نمک و پروتئین حیوانی در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنید
  • غذاهای سرشار از کلسیم را حتما در وعده های غذایی خود بگنجانید
  • در خوردن مکمل حاوی کلسیم محتاط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *