دلایل شکل گیری سنگ کلیه در کودکان و روش های درمان سنگ کلیه کودکان

سنگ کلیه در کودکان –  سنگ کلیه یک بیماری مزمن است که بر خلاف تصور فقط مخصوص بزرگسالان نیست. کودکان بسیاری بوده اند که ناگهانی به بیماری درد کلیه دچار شده اند. پس از بررسی های لازم توسط پزشک والدین متوجه داشتن سنگ کلیه در کودک یا نوزاد خود شده اند.این مشکل، ممکن است نگرانی و اضطراب فراوانی برای آن‌ها ایجاد کند.

سنگ کلیه چیست و آیا قابل پیشگیری و درمان است؟

سنگ های کلیه، قطعات سخت و سنگریزه مانندی هستند که در نتیجه افزایش مواد معدنی در ادرار، یکی از کلیه‌های کودک یا هر دوی آن‌ها رسوب می‌کند. شکل و اندازه این سنگ ها متفاوت است. در صورت ریز بودن سنگ کلیه ممکن است از مجاری ادرار خود به خود دفع شود. اما اگر بزرگ باشد امکان دفع پائین آمده و حتی گاهی در مجاری ادراری گیر کرده و مسیر خروج ادرار را مسدود یا تنگ می کند.

مسدود شدن مجاری ادرار با انواع سنگ کلیه نوزاد را با درد زیاد به همراه خونریزی مواجه می کند. در صورت داشتن علائم درد شدید، خون در ادرار یا استفراغ، کودک شما نیاز به مراقبت فوری دارد. حتما در این موارد سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمائید. ما در این مقاله، به بررسی سنگ کلیه نوزادان و کودکان و روش‌های درمان و پیشگیری آن خواهیم پرداخت.

 

دلایل شکل گیری سنگ کلیه در کودکان و روش های درمان آن

دلایل شکل گیری سنگ کلیه در کودکان و روش های درمان آن – عطاری شفا

 

آیا درمان سنتی با داروی گیاهی برای دفع سنگ وجود دارد؟

روش های سنتی برای سنگ پیشنهاد شده است مانند آب هندوانه،جوانه گندم،سبزی ریحان،گیاه خارخسک؛خار شتر ،آب کرفس ،سرکه سیب ،مائ الشعیر و آب لیمو. اما اگر به دنبال درمان فوری سنگ کلیه هستید عطاری شفا قوی ترین داروی سنگ شکن کلیه با اثر بخشی بالا تولید کرده است. بستگی به نوع سنگ بهتر است قبل از استفاده با ما مشورت شود .

آیا آب های معدنی باعث کاهش سنگ سازی کلیه ها می شود؟

آب های معدنی با توجه به میزان املاح و بخصوص مقدار کلسیم موجود در آن می تواند موثر بوده یا حتی باعث تشدید سنگ سازی شود. به همین دلیل توصیه می شود برای پیشگیری از سنگ سازی کلیه ها از مصرف آب آشامیدنی شهری غافل نشوید.

آیا امکان دارد سنگ کلیه عود کند؟

در صورتی که فرد بیمار زمینه بیماری ارثی یا متابولیک داشته باشد احتمال عود در تمام دوران زندگی وجود دارد. اما اگر دلیل سنگ کلیه اختلال ساختاری کلیه باشد بعد از رفع مشکل احتمال عود بسیار کم می شود.

آیا سنگ کلیه در کودکان رایج است؟

سنگ کلیه در نوزادان زیاد شایع نیست . اما در سال های اخیر ابتلای نوزادان زیادی به بیماری سنگ کلیه اتفاق افتاده است. مهم ترین عامل سنگ کلیه کودکان تغییر رژیم غذایی و بالا رفتن میزان سدیم غذاهای فرآوری شده و نمک خوراکی باشد.

با دانستن این نکته حتما برای پیشگیری از ابتلای کودک عزیزتان به این بیماری لازم است بیاموزید که چه تغییراتی در رژیم غذایی کودک ایجاد کنید. کم تحرکی و افزایش وزن کودک هم باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به انواع سنگ کلیه در فرزندتان می شود. 

چهار نوع اصلی سنگ کلیه در کودکان

  1. سنگ‌های کلسیمی (شایع‌ترین نوع سنگ کلیه)
  2. سنگ سیستین (ناشی از اختلال ژنتیکی)
  3. سنگ‌های اسید اوریک (در اثر مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی)
  4. سنگ‌های استروویت (زمانی که فردی مکرر دچار عفونت‌های مجاری ادراری شود)

 

حتما بخوانید : پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین روش های درمان فوری سنگ کلیه را مطالعه نمائید

 

علت ایجاد سنگ کلیه در کودکان چیست؟

اغلب سنگ ها بر اثر بالا بودن سطح کلسیم، اگزالات یا فسفر در ادرار کودک ایجاد می‌شوند. به طور معمول این مواد معدنی در ادرار نوزاد وجود دارد. البته باید میزان آن از حد طبیعی بالاتر نرود تا مشکلی برای کلیه های کودک پیش نیاید.

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها نیز ممکن است شانس ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان مستعد این بیماری، افزایش دهد. در برخی موارد کم تحرکی طولانی کودک به دلیل گچ گرفتگی بخشی از بدن احتمال ابتلا به سنگ کلیه را بیشتر می‌کند. زیرا در این حالت استخوان‌های آن‌ها ممکن است کلسیم اضافی را وارد خون کنند.

 

علائم و نشانه های سنگ کلیه در کودکان

علائم و نشانه های سنگ کلیه در کودکان و درمان آن – عطاری شفا

 

علائم و نشانه های سنگ کلیه در نوزدان

نشانه های سنگ کلیه افراد در سنین مختلف یکسان اس. اما ازآنجایی‌که نوزادان ناتوان از بیان درد خود هستند. درصورت مشاهده‌ی علائم زیر با یک پزشک اطفال مشورت کنید:

  • تغییر بوی ادرار
  • گریه و بی‌قراری
  • وجود خون در ادرار
  • افزایش یا کاهش مشهود دفعات دفع ادرار

هنگام مراجعه به پزشک، برای تشخیص سنگ کلیه در کودکان آزمایش‌های مختلفی تجویز می‌کند، ازجمله:

  • آزمایش ادرار
  • سونوگرافی کلیه
  • سی‌تی‌اسکن شکم
  • ام‌آرآی شکم و کلیه
  • تصویربرداری با اشعه ایکس از شکم
  • اندازه‌گیری سطح اسید اوریک کودک

پزشک در این آزمایش‌ها در صورتی که متوجه وجود سنگ کلیه شود، تلاش می‌کند نوع سنگ را تشخیص دهد. در موارد زیادی سنگ ها بدون ایجاد آسیب از بدن کودک دفع می شوند. اما مهم ترین کا برای درمان انواع سنگ کلیه در کودکان داروهای مسکن و مصرف مایعات فراوان است، تا سنگ را بدون مشکل و با کمترین درد دفع کنند.

 

حتما بخوانید : پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین داروی گیاهی درمان سنگ کلیه بدون درد را نیز از دست ندهید

 

 

درمان سنگ کلیه کودکان

درمان سنگ کلیه کودکان و سنگ شکنی سنگ کلیه کودکان و راه پیشگیری – عطاری شفا

 

راه های درمان سنگ کلیه کودکان

درمان سنگ کلیه کودکان تا حد زیادی به نوع سنگ و اندازه‌ی آن بستگی دارد. اگر سنگ کوچک باشد نیازی به بستری شدن نوزاد نمی باشد. زیرا سنگ کلیه نوزاد خودش به همراه ادرار دفع خواهد شد. اما اگر سنگ کلیه کودک بزرگ باشد یا در مجاری ادراری اختلال ایجاد کرده باشد به درمان‌های تخصصی نیاز است. بسیاری از سنگ‌های کوچک کلیه بدون نیاز به درمان تخصصی و با نوشیدن مایعات فراوان دفع می‌شوند.

درمان خانگی سنگ کلیه در نوزادان

در بسیاری از موارد دفع سنگ کلیه کودکان فقط با نوشیدن آب زیاد دفع می شود. هم چنین با مصرف داروهای مسکن نیازی به درمان‌های تخصصی یا جراحی ندارد. گاهی پزشک از شما می خواهد ادرار کودک را به مدت چند روز از صافی بگذرانید.

زیرا می خواهد درصورت دفع سنگ کلیه بتوانید آن را برای بررسی‌های بعدی نگه دارید. بررسی سنگ کلیه می‌تواند به پزشک نشان دهد که آیا به درمان بیشتری نیاز است یا خیر.

روش های پیشگیری سنگ کلیه در کودکان

اگر در رژیم غذایی کودکات ملاحضاتی را مد نظر داشته باشید بسیاری، در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کودکان مؤثر است. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

  • به فرزندتان کمک کنید در طول روز مایعات زیادی بنوشد؛ به‌طوری‌که رنگ ادرار زرد کم‌رنگ به نظر برسد.
  • نمک مصرفی را در رژیم غذایی روزانه‌ی فرزندتان را کاهش دهید.
  • میوه‌ها و سبزی‌ها، به‌ویژه مرکبات را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید.
  • گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌شده، فست‌فود و نوشابه را در رژیم غذایی فرزندتان کاهش دهید.
  • تناسب وزن کودک مهم است؛ تحت نظر پزشک قد و وزن کودک را کنترل کنید.

توصیه می شود میزان غذاها و نوشیدنی‌های غنی از کلسیم را در رژیم غذایی فرزند خود در حد طبیعی قرار دهید. هرگونه کاهش یا افزایش غیرعادی مصرف کلسیم می‌تواند احتمال تشکیل سنگ را افزایش دهد. می‌توانید برای اطمینان بیشتر با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر عطاری شفا

با توجه به تجربیات طب سنتی عطاری شفا سنگ کلیه کودکان و نوزادان را نیز می‌تواند درگیر کند. پیشگری سنگ کلیه در کودکان با تغذیه مناسب امکان پذیر است. هر چند سنگ کلیه کودک به راحتی و بدون ایجاد مشکل قابل درمان است. با این حال در صورتی که کودک شما علائمی مثل درد شدید، مشکل در دفع ادرار، تکرر ادرار، حالت تهوع یا وجود خون در ادرار را دارد حتماً بلافاصله با یک متخصص کلیه و مجاری ادرار مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *